Jakso
vaihtui ja sain pitkästä aikaa opetettavakseni äikkä kakkosen
YTO-ryhmän. Siinä pitäisi olla 23 opiskelijaa. Ekalla tunnilla oli
läsnä 14 ja toisella kerralla 6. Paikallaolijat olivat kovin
hiljaisia: he ihan säpsähtivät, kun kyselin ja yritin jututtaa
heitä. Ongelmana on koulussamme ollut juuri se, etteivät
opiskelijat jaksa käydä tunneilla, mistä seuraa sitten se,
etteivät he valmistu ammattiin.
Elokuun
alussa astui voimaan uusi laki ammatillisesta koulutuksesta. Se
merkitsee kaikille yhteisten aineiden – äikkä, matikka, kielet –
tuntien rajua vähentämistä. Taide ja kulttuuri oppiaineena tulee
valinnaiseksi. Onneksi sentään yhteiskuntatiedon ja liikunnan
opetus lisääntyy.
Olimme
vuosi sitten vierailulla eduskunnassa yhdistelmäopintolaisten
kanssa. Tapasimme siellä keskisuomalaisia kansanedustajia. Esitimme
huolemme juuri uudesta ammattikoululaista, ja ihmettelimme
yleissivistävien aineiden kurssien vähentämistä. Edustaja Aila
Paloniemi oli hyvin hämmästynyt asiasta. Hänen mukaansa ei ole
oikein, että noita aineita vähennetään. Hän pyysi meitä
ottamaan yhteyttä ja kirjoittamaan asiasta.
Kuitenkin
esimerkiksi Paloniemi oli vain muutamaa viikkoa aiemmin ollut itse
hyväksymässä lakiesitystä. Eikä hän muka tiennyt sen sisällöstä
mitään! Tarkistin netistä, miten keskisuomalaiset kansanedustajat
olivat äänestyksessä käyttäytyneet. Kaikki – lukuun ottamatta
persuja – olivat äänestäneet lakiesityksen puolesta. Minä elän
samanlaisessa kuplassa kuin Krista Kosonen, joten en piittaa mitään
siitä, mitä persut tekevät. En myöskään tunne ketään, joka
olisi viime vaaleissa persuja äänestänyt. Yhtä epäilen.
Olimme
kollegojeni kanssa olleet yhteydessä kansanedustajiin heti, kun
saimme tiedon lakimuutoksesta – siis jo keväällä 2014. Meidän
kirjelmöinnistämme ei ollut mitään hyötyä.
Ihmettelemme,
miksei edes OAJ vastustanut asiaa näkyvästi. Merkitseehän
lakiuudistus opettajien lisätyöttömyyttä.
Kun
opetussuunnitelmat uudistuvat, jo koulunsa aloittaneet ovat tähän
asti suorittaneet tutkintonsa vanhan opsin mukaan. Nyt hypätään
suoraan uuteen, mikä tarkoittaa kaaosta. Opot, koulutuspäälliköt
ja opettajat ovat tehneet selkä ruvella töitä, jotta
keksittäisiin, miten siirtyminen opintoviikoista opintopisteisiin
tehdään. Kun mitään valmista mallia ei ole, jokainen
koulutuksenjärjestäjä tekee, miten lystää. Toiset paremmin,
toiset huonommin tai erittäin huonosti.
Avainsana
on HYVÄKSILUKU. Jos nuori on ollut lapsenvahtina, mukana pikkuveljen
vauvauinnissa, lakaisemassa mummon pihasta syksyn lehdet tai leiponut
siskon häihin pari kakkua, niin työstä saa ainakin 1 – 3
opintopistettä!
Mihin
Suomen ammatillinen koulutus on oikein menossa?
Rakkaudella, Maire
Rakkaudella, Maire
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Minä kirjoitan omalla nimelläni, kirjoita sinäkin! Anonyymit kommentit sallitaan, mutta pidätän oikeuden sensuroida niitä mielivaltaisesti.