Meillä opettajilla on onni saada työnantajan tarjoamaa koulutusta viisi päivää vuodessa. Kun rahaa ei ole, ei saa enää mennä oman alan koulutuksiin. On tyydyttävä siihen, mitä ylhäältä annetaan. Menneinä vuosina Äidinkielen opettajain liiton foorumi ja talvipäivät olivat juuri sitä yhteisöllistä ja korkeatasoista koulutusta, josta nautin. Sain kuunnella maan eturivin kirjailijoita, yliopistojen johtavia pedagogeja ja media-alan vaikuttajia: Reetta Rätyä, Risto Uimosta, Kirsi Kunnasta, Rosa Liksomia, Heidi Köngästä, Minna-Riitta Luukkaa, Aino Suholaa, Riitta Uosukaista... Parasta antia olivat keskustelut illanvietoissa kollegojen kanssa. Oli niin lohdullista tajuta, että painimme samojen ongelmien kanssa arjen koulutyössä. Se oli parasta mentorointia, mitä tiedän.
Tänään olin oman kouluni kehittämispäivässä. Olin päättänyt, etten suutani avaa, mutta ihan lopuksi oli pakko. Hillitsin sentään itseni koko päivän, ja tilaisuuden viimeinen kysymys oli minun. Se oli ihan "sairaan siisti" - käyttääkseni viimeisen esiintyjän omia sanoja.
Lukioissa käytössä olevan äidinkielen ja kirjallisuuden Särmä-kirjasarjan parin kurssivihkon lopussa on yhden aukeaman levyinen termien kooste. Esimerkiksi kakkoskurssin vihossa on Kielioppitaivas. Siinä tähtien joukossa on esimerkiksi referointi, sidossuhde, morfeemi, pohjateksti, kongruenssi, koheesio, linqua franca, sosiaalinen murre, nollapersoona, rektio jne. Tänään minä tein esityksiä kuunnellessani Kehityspäivän termitaivaan.
digitalisaatio * robotiikka * esineiden internet * IHA * SOTE * reformi * dialogi * perusprosessien tehostaminen * passion * dösä * loppupeleissä * pedagoginen tulokulma * what ever * lähtökohtaisesti * push * pull * yksilöllinen polku * fieldi * reflektointi * stressi * mentorointi * osaamisperustaisuus * knowing * doing * behaving * metakognitiivinen * polarisointi * analyyttinen päättelykyky * x + y mallit * asiakas * kärkihanke * mekanismi * todennetun osaamisen rekisteri * TUTKE * Oiva * tulosohjauspilotti * rapautuminen * kysyntälähtöinen * tarjontalähtöinen * Rake-toimenpideohjelma * biotalous * TEM * visio * tuottavuus- ja tehokkuusloikka * tulosalue ajoneuvot * eMaailma * MOOC * PLN * PLE * * * * * * * * * * * * * * * *
Tuon termitykityksen jälkeen olin ihan pyörällä päästäni, samoin moni kollega. On sellainen olo, etten osaa kehittää enää mitään - olen vain surkea ja täysin epäonnistunut opettaja. Kun en ollut syttynyt liekkeihin graafisen yto-ryhmää opettaessani, niin mahalaskuhan siitä tuli. Kurssin sai läpi vain kuusi 22 opiskelijasta. En myöskään ymmärtänyt käydä hakemassa poloisia lapsukaisia kotoa, kun ei heitä oppitunneille ilmaantunut. Täysin väärin toimittu.
Mutta oli siellä jotakin virkistävää ja mieltä ylentävääkin kuultavaa: entisen oppilaani Musa Jallowin & Lauran esitys amisbarometrista (SAKKI RY. ) ja sitten Tekniikan yksikönjohtajan Markku Tarvaisen ja yto-opettajan Katriina Vikströmin kommenttipuheenvuorot.
Voi, kuinka minä kaipaankaan niitä ÄOL:n koulutuksia! Kun Jyväskylä on yliopistokaupunki, niin meillähän olisi kaikki mahdollisuudet kutsua Opettajainkoulutuslaitoksen didaktikkoja ja pedagojeja sekä eri alojen professoreita kertomaan kukin oman alansa uusimmista tutkimuksista ja käytännön sovelluksista. Aamulla voisi olla se pakollinen ajankohtaiskatsaus säästöistä, muutoksista ja uhkakuvista. Sitten jakaannuttaisiin aineryhmittäin ja ammattialoittain kuulemaan uusinta evankeliumia. Varattaisiin aikaa keskustelulle - siitähän se kaivattu yhteisöllisyyskin voisi alkaa versoa.
Kun opiskelijat tekevät viitoskurssilla elokuva-arvostelun, lähes jokainen panee loppuun, kuinka monta tähteä antaisi filmille. Minä suon kokonaisen yhden tähden * siitä, mitä tänään jäi käteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Minä kirjoitan omalla nimelläni, kirjoita sinäkin! Anonyymit kommentit sallitaan, mutta pidätän oikeuden sensuroida niitä mielivaltaisesti.