Kansanedustaja Kike Elomaa ihmetteli
taannoin eduskunnan kyselytunnilla, miksi eri koulujen -
päiväkodista lukioon - ryhmäkokoja ei voitaisi korottaa. Hän oli
äskettäin ollut oman luokkansa luokkakokouksessa, jossa oli
muisteltu, miten ”meillä oli yli 40 oppilasta luokassa ja hyvin
selviydyttiin!” Niin oli minullakin Iisalmen kaksoistyttölyseossa
1960-luvulla. Kike unohtaa kuitenkin sen, että me olimme tulleet
oppikouluun pääsykokeitten kautta. Luokat olivat isoja, mutta
luonnollinen poistuma oli myös iso: jos ei pärjännyt, joutui joko
amikseen tai ei mihinkään. Itselläni oli tuo vaihtoehto edessä
neljännellä luokalla, kun sain geometrian ehdot. Selviydyin ja sain
jatkaa yo-tutkintoon asti.
Maailma on muuttunut ja koulu sen
myötä. Kukaan ei jää luokalle, vaan lukiossakin voi olla
nelosrivejä ilman, että oikeus osallistua yo-kokeisiin estyy.
Nelonen tarkoittaa arvioitua kurssia, joten opintoja voi aina jatkaa.
Mietin usein, missä omana kouluaikanani olivat kaikki
erityisoppilaat. Lukihäiriöisiä ei ollut, kukaan ei panikoinut,
”syntymähulluja” saatoimme olla, mutta lähin psykiatri taisi
olla Koljonvirran B-mielisairaalassa. Sekin mies paljastui myöhemmin
hiihtäjien veritankkaajaksi. Kuitenkin meistä useimmat olivat sodat
käyneiden miesten tyttäriä. Oma luokkani ei enää kuulunut
suuriin ikäluokkiin, mutta rintamamiestaloissa suuri osa
luokkalaisistani asui. Isämme olivat sotien traumatisomia
jälleenrakentajia, joilla itsellään oli psyykkisiä ongelmia ihan
liikaakin. Akseli ja Elina -elokuvassa Elina herättää Akselin, kun
tämä näkee painajaisia sisällissodan taisteluista. Muistan
heränneeni monta kerta isän huutoon, kun hän oli JR 8:n
taistelukentillä.
Tyttölyseon ankarat lehtorit olivat
kaikki mustia pedagogeja. Naisopettajat olivat joko sotaleskiä tai
vanhojapiikoja. Hyödyllinen neuvo meille usein liiankin vilkkaille
tytöille oli seuraava:”Hankkikaa oma ammatti. Miehen varaan ei
kannata mitään rakentaa!” Yksikään luokkatoveristani ei
sinkuksi jäänyt, mutta ammattiin valmistuivat kaikki. Alaluokilla
järjestettiin piirileikkejä naapurin poikalyseolaisten kesken.
Opettajat antoivat etukäteen neuvoja, ettei vastakkaista sukupuolta
saanut päästää käsivarren mittaa lähemmäksi! Lukiossa tuosta
säännöstä ei enää piitattu. Kuuluin teinikunnan hallitukseen ja
järjestimme kunnon bileitä. Puheenjohtajana oli Leena Pakkanen,
josta sittemmin tuli Ylen johtaja.
Opinto-ohjausta ei ollut, vaan
suositeltiin käymään Kuopiossa ammatinvalinnan ohjauksessa.
Piirtelimme siellä kuvioita ja tulkitsimme musteläiskiä. Minulle
suositeltiin toimittajan uraa. Kuitenkaan kukaan ei neuvonut, missä
toimittajaksi valmistutaan. Minulle oli avautunut uusi maailma, kun
pääsin Iisalmen kirjaston asiakkaaksi oppikoulun eka luokalla. Luin
kirjoja yötä päivää ja kirjoitin hyviä aineita. En keksinyt
mitään muuta vaihtoehtoa yo-tutkinnon jälkeen kuin pyrkiä
opiskelemaan kirjallisuutta Jyväskylän yliopistoon. Tuutorikseni
sattui Kaija Nukarinen, josta sittemmin tuli kollegani ja hyvä
ystäväni. Tuo viisas nainen neuvoi, että ottaisin sivuaineeksi
suomen kielen ja Suomen historian. Ikinä en suunnitellut opettajan
ammattia, mutta nuo valinnat johdattivat minut sille tielle, jolla
olen yhä marraskuussa 2015. Enkä ole todellakaan ole
ammatinvalintaani katunut eikä ole työ sinänsä ole vituttanut.
Sen sijaan ammatillisen ja lukiokoulutuksen muutokset ovat saaneet
minut raivon valtaan aika monta kertaa.
Kike Elomaa haikailee menneiden
muistojen pariin. Nyt vuonna 2015 olemme tiukan paikan edessä: miten
pysymme koulutuksessa kehityksen kärjessä? Ryhmäkokojen
pienentäminen inhimillisiksi olisi yksi keino säilyttää
jonkinlainen sija Pisa-vertailussa – sanokoot tutkijat mitä
tahansa. Kyllä opettajalla on enemmän mahdollisuuksia auttaa
kaikkia niitä erityisiä opiskelijoita, jos ryhmässä on vähemmän
väkeä. Kentän kokemusta ei vai oteta ikinä huomioon, sillä hyvät
opiskelijathan aina selviytyvät, vaikka heidät jätettäisin
huomiotta. Pisa nousi meille suomalaisille päähän kuin pissa!
SSS-hallituksen säästöt koulutuksesta hirvittävät. Opetusministeri Grahn-Laasonen suihkii paimenkirjeitään joka suuntaan - viimeksi tyttönen ojensi yliopistoja. Digiloikkaa kollegani jo sanovat digimahalaskuksi. Kun ensin saataisiin Suomen jokaisen kunnan kouluhin edes normaali toimiva IT-varustelu, niin sekin olisi edistystä. Oma työyksikköni on painiskellut koko syksyn älytauluongelmien kanssa. Yhtäkkiä pimenee toinen valkokangas, joskus molemmat, kesken kuuntelun ja katselun katoaa ääni, joskus on jumissa kaikki. Olemme kyllä saaneet riittävästi koulutusta laitteiden käyttöön, mutta IT-asentajan tutkintoa meillä ei ole.
Myös opiskelijat tuskastuvat. "Etkö sä vois nyt vaan kirjottaa tussilla taululle?" hätäisimmät kysyvät. Paluuta Iisalmen tyttölyseon aikaisiin taulu & liitu -aikoihin ei ole, mutta voisimme edetä maltillisesti. Ensin pitäisi opettaa nuoret käyttämään sähköpostia ja kirjoittamaan tietokoneen kirjoitusohjelmalla. Joka syksy kohtaan uusia opiskelijoita, jotka kirjoittavat Wilmaan kotitehtävänä olleen referaatin; osa kysyy, miten liitetiedosto pannaan sähköpostin mukaan. Kun monen taidot ovat vielä näin olemattomat, ei voi hullaantua ministerin mukaan loikkimaan.
Aika kultaa muistot. Iisalmen tyttölyseosta mieleeni ovat parhaiten jääneet legendaariset opettajapersoonallisuudet: ne opettajat, jotka panivat alttiiksi itsensä, kertoivat tarinoita ja puhuivat muustakin kuin oppiaineestaan. Mitähän, jos minäkin joskus kiljuisin kuin Läiskä, historian opettajamme:"Te hunnit ja vandaalit! Ikinä ette selviä reaalikokeesta, kun olette kuin ök ja pök! Teillä ei ole mitään käsitystä historian suurista linjoista."? Hyvin selvisimme, ja nostalgiset muistot palaavat mieleen. Mitä muistavat nykyopiskelijat koulustaan? Toimimattomat älytaulut ja välituntien hartauskokoukset käytävän penkeillä älypuhelimet virsikirjoina?
Rakkaudella, Maire
Rakkaudella, Maire
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Minä kirjoitan omalla nimelläni, kirjoita sinäkin! Anonyymit kommentit sallitaan, mutta pidätän oikeuden sensuroida niitä mielivaltaisesti.