sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Onko opettajalla työaikaa?

Kuntatyönantaja himoitsee opettajien siirtämistä kokonaistyöaikaan. Ihmettelen, miksi. Itse olen ollut kokonaistyöajassa siitä lähtien, kun olen opettanut lukion kursseja. Myös silloin, kun 19 vuoden ajan ohjasin opettajaharjoittelijoita, kotitöitä riitti usein yömyöhään. Joskus tuntisuunnitelma putkahti sähköpostiin vasta 00.00 tai myöhemmin.

OAJ on vastustanut hanketta. Tai sitten järjestö vaatii niin huimaa palkkojen korotusta, ettei kuntatyönantaja siihen suostu. Olin mukana työaikakokeilussa pari vuotta sitten. Se alkoi 1.1. ja jatkui kevätlukukauden loppuun. Ensimmäinen mutta tuli eteen uudenvuodenpäivänä. Kun koulu alkoi 2.1., niin pyhäpäivän kohdalle ei voinut merkitä mitään. Jos tunteja on seuraavana päivänä, niin kyllä nekin on suunniteltava. Ei kai kukaan mene kahta kättä heittäen ilman kurssisuunnitelmaa kouluun.

Merkitsin huolellisesti muistiin kaiken työn, eivätkä normaali-ihmisen työpäivän kahdeksan tuntia riittäneet. "Oikeissa töissä" olevilla on edelleen harha, että opettaja käväisee vain pitämässä muutaman tunnin päivässä ja sitten on vapaalla. Huomasin kyllä, että amiksessa opettaminen vei paljon vähemmän aikaa kuin lukion työ. Ei pidä unohtaa tosiasiaa, että amiksessa on erilaiset haasteet. En voi sanoa, että amiksen opettajille kuuluisi pienempi palkka: päinvastoin heille pitäisi maksaa likaisen työn lisää. Jos joutuu käyttämään suurimman osan tunnista kasvatukseen, vaikeiden ryhmien hillitsemiseen ja hallitsemiseen, niin ylimääräinen bonus on ihan ansaittu.

Lukion kurssilla teetän kolme tekstitaidon vastausta ja kirjoitutan esseen. Lisäksi saatan pitää "kokeita" vaikkapa kielenhuollosta. Laadin sellaiset tehtävät, että opiskelijat joutuvat etsimään tiedon oppikirjastaan Särmästä. Joskus tarkistan ne itse, joskus katsomme ne yhdessä. Palkan tulisi olla sidoksissa opetusryhmän kokoon. Vaatii ihan erilaista työmäärää lukea 45 esseetä kuin 90! Tosin 15 opiskelijan ryhmiä ei taida enää olla.

Juuri tuo työmäärä eri aineenopettajien kesken on ikuinen riidanaihe. Tiedän, että myös kieltenopettajat, terveystiedonopettajat ja muidenkin reaaliaineiden opettajat kirjoituttavat erilaisia tekstejä, joita he sitten arvioivat. Entäpä matematiikanopettajat ja liikunnaopettajat? Muistan menneiltä vuosilta, miten eräs liikunnanopettajaystäväni muistutti minua aina siitä, miten on huutava vääryys, että äidinkielenopen opv amiksessa on vain 20,5 tuntia! Kiistelymme päättyi aina ratkaisemattomaan.

Suurin uhka kokonaistyöajassa on se, että opettajat pelkäävät joutuvansa olemaan koulussa 8 - 16. Jos näin vaadittaisiin, silloin opettajilla tulisi olla kunnon työtilat - ei linja-autoaseman odotushallien kaltaisia saleja. Monet miespuoliset ammattiaineiden opettajat pitävät minua ihan sekopäänä, kun kerron vieväni töitä kotiin. En vain pystyisi lukemaan esimerkiksi 40:tä esseetä yhtä mittaa. On pakko pitää taukoa ja jatkaa sitten, kun siltä tuntuu. Kun kokonaistyöaika toteutetaan, on huolehdittava siitä, ettei pakko-oleilua työpaikalla edellytetä.

Opetusvelvollisuudet ovat muinaisjäänne. Omassa koulussani samasta työstä maksetaan ainakin neljää erilaista palkkaa OVTES:n liitteiden 4, 5, 6 ja 7 mukaan. Kuinka englannin opettaminen tuleville datanomeille voi  olla arvokkaampaa kuin talonrakentajille? Sosiaalialan opettajat ovat olleet kokonaistyöajassa jo kauan. Niinpä työnantaja keksii heille ns. muuta työtä opetuksen lisäksi. Muistan kollegojeni kironneen joutavia tuntikausien suunnittelusulkeisia kesäkuussa!

Oman aikansa vievät myös toimistotyöt: Wilman päivittäminen, sähköpostiliikenne ja erilaisten intran tärkeiden tiedotteiden lukeminen. Joskus tuntuu, että IT-osasto ihan keksimällä keksii uudistuksia, joita emme tarvitsisi. Esimerkkinä olkoon siirtyminen uuteen sähköpostiin. Osaan kyllä vastaanottaa ja lähettää viestejä, mutta entä jos ne eivät tule minulle perille? Huomasin pari viikkoa sitten, että KAVI-elokuvapolun tunnukset eivät toimineet. Niinpä lähetin viestin. Odotin lähes viikon, kunnes älypuhelimeeni yhtäkkiä ilmaantui KAVIN vastaus, joka oli lähetetty jo useita päiviä sitten. S-postiini vastausta ei ilmaantunut. Kollega neuvoi kirjoittamaan hakukenttään KAVI - tällöin löysin viestin! Minulta on varmaan mennyt kymmeniä viestejä eetteriin, kun en ole tiennyt etsiä niitä. Osa löytyy roskapostista tai tarpeettomien laatikosta. Tällaisiin hasardihommiin sitä aikaa kuluu!

Ei pidä unohtaa myöskään sitä, kuinka paljon aikaa me opettajat käytämme yhteistyöhön. yli rajojen. Esimerkiksi tänä lukuvuonna olen palaveerannut kollegojen ja erityisopettajan kanssa enemmän kuin ikinä. Oppimisvaikeuksista kärsiviä opiskelijoita ilmaantuu joka vuosi lisää. Heidän tuestaan on neuvoteltava ja on kirjoitettava lausuntoja YTL:ään. Myös esitietopalaverit ja yhteistyö opojen kanssa ottavat aikansa.

Ehdotan, että OAJ & kuntatyönantaja sopivat pian kokonaistyöajasta. Siinä kirkastuisi kummasti OAJ:n imago. "OAJ - tasa-arvon asialla" -slogan ei vastaa ihan tämän päivän käytänteitä. Opetusvelvollisuudet huis hiiteen, kaikille sama perusopetusaika. Sitten ainekohtaisesti neuvotellaan ja säädetään, mikä on kohtuullinen muu työ, josta maksetaan erikseen. Esimerkkinä olkoon yo-kirjoitusten esitarkastuksesta maksettava palkkio. Pantakoot pöydälle opettajan KAIKKI työt Wilmaan vastaamisesta tukiopetukseen. Kokonaistyöaika on jo jokaisella työorientoituneella opettajalla. Sellaisia tyhmäntunnollisia kansankynttilöitähän me olemme! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Minä kirjoitan omalla nimelläni, kirjoita sinäkin! Anonyymit kommentit sallitaan, mutta pidätän oikeuden sensuroida niitä mielivaltaisesti.